Hur botar man ryggvärk?

I Vårdguiden som kom i brevlådan idag finns en artikel om ryggont. Den är riktigt bra på så sätt att den lyfter fram att träning och rörelse både kan förebygga och åtgärda smärtor i ryggen. Många människor jag träffar har problem med ryggen och ofta ont i nedre eller övre delen. Artikeln lyfter också fram hur vanligt det är att smärta i ryggen orsakas av stress, oro och vantrivsel. Jag brukar illustrera just det med att man går och bär på en tung ryggsäck med bekymmer som tynger rygg och nacke.

Om du vill fokusera extra på din ryggträning har jag gjort ett avsnitt på TV4 Nyhetsmorgon där Jessica Almenäs visar tre övningspar/superset för just rygg och axlar. Avsnittet finns HÄR.

Kommentarer
6 Kommentarer till “Hur botar man ryggvärk?”
  1. Anonym skriver:

    Alla som inte bor i sthlms län får helt enkelt gissa sig till vad som stod i artikeln…?

  2. Josefine skriver:

    Att träning kan förebygga ryggont är jag den första att skriva under på! När jag fick mitt första barn för tre och ett halvt år sedan hade jag ofta ont i ryggen. Dels för att jag bar honom väldigt mycket (även om jag bar i sjal på rätt sätt blev det för mycket/för länge) men kanske främst för att jag inte kom iväg för att träna. Jag körde lite yoga och styrketräning hemma men det var antingen fel sorts träning eller inte tillräcklig mängd.

    Min andra son, som kom för nio månader sedan, har jag burit ÄNNU mer. Både i sjal och ”på armen”. Minst en och oftast tre-fyra timmar om dagen, ibland mer än så (rekordet är väl typ åtta -tio timmar). Men jag har SÄLLAN ont i ryggen, trots att jag sover med honom på armen i massor av konstiga ställningar och ammar utan att tänka på ergonomin. MEN – jag har tränat. Två till tre gånger i veckan, fortfarande hemma, men med tonvikt på funktionella övningar och mest med kettlebells (eller med honom i sjal – med vår gemensamma kroppsvikt och lite TRX). Jag var nog starkare innan jag blev gravid denna gång, och trots att min graviditet var väldigt stillasam p.g.a. diverse komplikationer lyckades jag komma i form hyfsat snabbt. Så TRÄNA, säger jag bara!

  3. Vårdguiden skriver:

    Hej Lofsan. Vad kul att du tycker om vår artikel, vi blir alltid glada för feedback.

    För er som inte bor i Stockholms län finns tidningen att läsa online på vardguiden.se.

    Ida, redaktör på Vårdguiden

Lämna en kommentar

annonser