VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK

Bilar, trafik och korsningar

I korsningar inträffar, läste jag precis, totalt sett nästan hälften av personskadeolyckor, inom tättbebyggt område ca 75 %.

Orsaken till att så stor andel inträffar i korsningar är först och främst dem stora ”exponeringen” i korsningar. Här möts ofta många trafikanter samtidigt med stor komplexitet som följd.

Trafikanterna måste hela tiden vara beredd på att behöva samspela med många andra trafikanter av olika slag. I tättbebbygt område ökar komplexiteten ytterligare genom det stora inslaget av oskyddade trafikanter.

De vanligaste principerna som tillämpas för att underlätta trafikanters passage av en korsning, och göra den så säker som möjligt, är i förste hand att göra passagen enkel och entydig. Det görs med hjälp av olika typer av reglering, uppdelning av bilflödena i svängande och inte svängande, sk kanalisering, uppdelning av fyrvägskorsningar i två trevägskorsningar samt olika typer av detaljutformning. Principen om låg hastighet är i allmänhet inte någon primär princip. Den förekommer ändå i viss utsträckning genom fysiska åtgärder (gupp, upphöjda korsningar etc, och genom reglering (stopp i två eller alla tillfarter, små cirkulationsplatser).

Hittade förövrigt nyss en jättebra hemsida om allt som har med körkort och trafiksäkerhet att göra. Den heter Trafiksakerhet.se och här kommer jag nog att hänga en del framöver och läsa på om olika scenarion i trafiken. Kul också med alla som lämnar kommenterar och bidrar till diskussion om de olika reglerna. Annars blir det ju lätt att man tror att det finns en rätt och ett fel. Men ofta visar det sig att det istället är ett enda stort ”det beror på….”.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

För att få de senaste uppdateringarna