Annons

Tillbaka till yogan

Jag ska erkänna att jag tappat yogan lite grann. Och det känns på flera olika sätt. Både i huvudet och i kroppen. Med det arbete jag har idag behövs yogan ännu mer. Mera rörlighet då jobbet är mer stillasittande. Nu har jag gjort en omstart. Mer yoga igen.   

 
Är dock sugen på en ny matta. En matta med bra grepp. I sociala flöden florerar mattor från Grounded factory som är både snygga och har bra grepp. 

  
Sedan tidigare känner jag till Manduka som också är väldigt bra mattor utifrån just ovan kriterier. De finns numera på Indiska

  

Annons

Skidåkning med barn

I vår familj gillar vi att vara aktiva. Ingen nyhet kanske. Själv är jag uppvuxen med skidåkning och har till och med tävlat i längdskidor när jag var liten. Självklart vill jag ju dela med mig av detta till barnen som också fått börja åka tidigt. Jag tror att Lillan var 2 år när hon började åka utförsåkning. 

  
Idag åker alla barnen självständigt i backen. Framgångsfaktorn har för oss varit att låta dem bestämma takten. Pausa när det behövs, pusha på lite lagom för att bygga upp självförtroendet. 

  
Lilleman sporras av att få åka med de stora killarna; storebror, 16-åriga kusinen och hans kompis. De tog hand om honom så fint. 

Vi har spenderat påsken i Idre nu tre år i rad. En toppenfin skidanläggning med kanske fjällvärldens trevligaste personal. Fina backar och ruskigt skönt att bo mitt i backen. 

I vanlig ordning betyder ledighet mer träning för mig. Jag och maken började 3 mornar av fyra med ett pass i långdskidspåret. Bästa sättet att starta dagen!

   
 
Vi klev upp innan 7 och var tillbaka i stugan innan frukost. God frukost och sedan ut i pisten. Efter pisten – after ski!

  

Annons

Långpass och bastu

Det blir numera inte så ofta jag hinner med bloggen. Det beror helt enkelt på mycket jobb, jobb, jobb och resten vigs åt familjen. Telefonen läggs alltmer åt sidan. Jag är mycket nöjd över att den inte tas upp i tid och otid. 

Min resa mot en skön Stockholm marathon fortsätter. Jag har börjat utöka långpassen och idag blev det ett pass på 20 km. Under en period har jag fokuserat mer på fart och det har gett resultat! Dagens långpass tog mig 2:12 inklusive stopp här och var. Det är mycket bra för att vara mig och jag är riktigt stolt. Ska kanske tillägga att jag springer långpass i, för mig, mycket lugn fart vilket innebär att den lugna farten numera är något snabbare. Jag var dock seg från början till slut idag… De där 20 km satt långt inne!

   
    
 Det är onaturligt skönt att ha bastu efter ett sånt pass…och alla andra dagar också!

Annons

Träning på resande fot

Jag har tidigare skrivit om hur löpningen hjälper mig att upptäcka nya ställen. Löparsightseeing kallar jag det. Jag är inte mycket för att sitta på en sightseeingbuss och lyssna på guider. Har inte tålamodet. Då funderar jag hellre ut en rutt som passerar platser jag vill se, läser på om platserna och springer rundan. Fantastiskt roligt!

I London har jag avverkat många sevärdheter på detta sätt. När jag var där för ett drygt år sedan tog jag och maken tunnelbanan en bit bort då det vi ville passera låg ganska långt bort från hotellet. 90 minuter blev det löppasset/sightseeingen. 

Jag besökte min favoritstad London förra veckan. Denna gång såg löpningen lite annorlunda ut. Nu ville jag springa till Primrose hill. Maken lyckades hitta en löparbutik med gratis löpgrupper just den dagen vi skulle springa. Kl 7 på morgonen stod vi redo utanför Runners Need Camden, ca 4 km löpning från hotellet. 

  

På väg till butiken

Dagens löppass var backintervaller på – Primrose hill! Lycka! Tillsammans med ett gäng trevliga löpare sprang vi så många intervaller vi hann uppför den seega backen. Ruskigt roligt. De ville bjuda de galna svenskarna som kliver upp tidigt och springer på semestern på te och mackor i butiken efteråt men vi ville till hotellet till ungarna. Jag kommer lätt att googla löpgrupper innan nästa resa utomlands. Jag vet att det finns många i t.ex. New York. 

Ett annat tips vid träning på resande fot är att banta ner packningen. Du behöver inte helt rena kläder till varje pass om du inte har plats med det. De går att skölja upp. Jag har också PT-kunder som får träningspass att köra på hotellrummet utan skor. Är det riktigt tight med packning går det att köra i bara underkläderna. 

Annons

Vinterlöpning och transportlöpning 

Igår passade jag på att springa en del av vägen hem från jobbet. Jag har numera nästan 4 mil hem från jobbet så det är lite tufft att springa hela vägen hem efter att jag jobbat men det kommer jag säkert också göra någon gång. 

Gårdagens pass blev ca 4 km och jag valde att öka på farten och köra tempo. Helt underbart väder att springa i; lite snö, lite minusgrader.  

 Bjuder på en vinterbild från Lappland

Jag lyckades perfekt med kläderna; vintertights med flossad insida, mellantjock vinterjacka. I min lilla löparryggsäck lyckades jag pressa ned en tunn dunjacka att dra på mig när jag kom fram till tunnelbanan. 

Väl hemma – färdigtränad!

Jessica är lic. personlig tränare och tränar sina kunder där de är; nybörjare som elit, ute eller inne, hemma eller på gymmet. Jessica är gift, har tre barn och älskar själv att springa långt, yogar helst varje dag men lyfter också gärna skivstången. Välkommen in till bloggen som vill boosta oss föräldrar att bli oövervinnerliga!