Reklamationer och klagomål

Tui Fly Nordic

Trots att vi beställt vegetarisk kost fick vi pannacotta som innehöll gelatin på hemresan från Lanzarote.

Dessutom fick vi på både dit- och hemresan extra socker i barnpaketet som innehöll fruktpuré på burk och en liten yoghurt, vilket vi tyckte var ganska anmärkningsvärt även om det är ens eget val huruvida man använder det eller inte.

Jag skrev till flygbolaget vid hemkomst och fick snart svaret där kontentan var att de bad om ursäkt för den ickevegetabiliska efterrätten och att de skulle vidarebefordra problemet till berörda parter. De beklagade  också att vi ogillade det extra sockret i barnpåsen och svarade att det är tänkt att användas till kaffet men ligger med i den lilla förpackningen med skeden och servetten. De skickade även två biobiljetter som plåster på såren.

Air France

På väg hem från Lissabon mellanlandade vi i Paris och åkte sedan med Air France till Stockholm. Vi hade beställt en vegetarisk måltid men blev bedrövade när vi fick den. Måltiden bestod nämligen bara av ris med två, tre bitar av någon slags grönsak (möjligen squash), en liten burk med sallad, en förpackning margarin och några bitar frukt.

Det fanns alltså inget protein, inget bröd att sätta margarinet på, ingen ost och ingen dessert. Så vi kände oss ganska snopna och hungriga när de andra passagerarna satt och mumsade på sin mat och undrade vad som hänt med vår. Vi verkade ha fått någon slags illa genomtänk veganmåltid.

När vi kom hem skrev jag därför och klagade på det inträffande. Det här är ett utdrag av det svar jag fick av Mr Baloni:

I have thoroughly reviewed your case and observed that initially the meal request was placed in the booking for Vegetarian lacto- ovo meal. This meal does not contain meat or seafood. It is composed of vegetables, cereal grains, milk products, eggs and fruit. In addition, we try to make sure that our food is of the highest quality, and that we are equally strict with our suppliers. I regret to learn that despite our care, your meal did not meet your expectations.

…osv. Han smörade sedan och hoppades att vi ändå ville åka med dem igen. Jag skrev tillbaka att jag inte kunde acceptera att man ska få så dålig mat bara för att man har specialkost. Han svarade dock inte och därför tänker vi inte resa med Air France mer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *