VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK

Förbjud Könsstympning

Omskärelse må vara en tusenårig tradition, med snoppen bar kommer man närmare gud osv. Men tiderna förändras. Vi lever nu på 2000-talet och övergrepp är inte okej.

Byt ut detta fruktansvärda övergrepp mot en kaka, blomma, en nyskriven sång eller vad som helst. Religion är fint för dem som tror, men man kan vara sin gud trogen och man kan vara en bra lärljunge utan att tolka en uråldrig skrift till punk och pricka. Samhället och världen förändras. Så snälla ni barnaplågare, uppdatera era makabra ritualer till något bättre. Den dagen man är myndig och känner för att könstympa sig är det upp till var och en. Men låt bli snopparna på dessa oskyldiga barn.

Barn har rätt till hela sin kropp. Varför ska vi belasta den redan försämrade svenska vården med religösa riter? Naturen är ju så fantastisk och smart. Evolutionen har verkligen gjort sitt, men har uppenbarligen missat att killars snoppar inte ska ha förhud. Hur tänker ni om det här? Ska omskärelse förbjudas?


Kommentarer


  1. Julia april 18, 2013 on 18:25 Svara

    Ja!
    Väl rutet!

  2. Linnéa-Frihets april 18, 2013 on 18:52 Svara

    JA! Religionsfriheten är inte ett argument för övergrepp.

  3. Kristin april 18, 2013 on 19:46 Svara

    Håller med dig helt och fullt! Jag mår illa av tanken på hur små barns kroppar stympas i religionens (och kulturens till viss del) namn. Vidrigt, hemskt, ledsamt.

  4. Annika april 18, 2013 on 21:10 Svara

    Otroligt svår fråga. Det var så viktigt för min man (han är kristen, så i vårt fall är det kulturbaserat) att jag helt enkelt valde att inte sätta emot. Jag tror inte att min son lidit av det, inte alls efter att det läkt. Utan omskärelsen skulle han inte vara accepterad i min mans hemland. Jag ser inte min son som stympad, ganska konstigt uttryckt. Samma ingrepp görs ju kirurgiskt i sverige vid vissa besvär, betyder det då att de barnen också är stympade? Min son är omskuren, och hade han fötts i min mans hemland hade det skett som rutin redan på BB. I USA överväger man att ha allmänna rekommendationer att alla män ska omskäras, så det är verkligen inte bara en fråga om religion och dessutom inte ännu ett tillfälle för oss stolta nordbor att känna oss överlägsna afrikanernas och mellanösterns barbariska kulturer.

    • Mamman i Gerdsmygen april 19, 2013 on 07:14 Svara

      Fast i USA låter man även skapelseberättelsen läras ut jämte evulotionsteorin? Det finns inga medcinska orsaker till att omskära pojkar (förutom förhudsförträngning).
      De andra ”fördelarna” går att lösa med tvättning och kondom! (dvs smittspridning och ev hygienaspekter). Att säga att man inte blir accepterad i sitt ”hemland” är _precis_ samma argument som man använder för kvinnlig könsstympning.

      Jag kan ju vända på resonemanget, de killar jag har pratat med som inte är omskurna vill inte omskära sig just för att de skulle känna sig stympade… Låt barnet välja själv som vuxen innan man gör permanenta ingrepp på deras könsorgan? Vem vet, det KANSKE inte är lika viktigt för honom själv som för pappa och mamma? Han kanske gillar sin snopp som den är skapt?

      • annika april 19, 2013 on 07:39 Svara

        Tja, fast nu konstaterade jag bara fakta när jag sa att han inte blir accepterad i sitt samhälle, det var inget argument. Mitt barns farmor var väldigt sträng med att han skulle omskäras, och jag valde att respektera det. Orsaken att det görs när barnet är litet är att läkningsprocessen är så mycket kortare, blir det äldre måste man söva ner, annars klarar man sig med lokalbedövning.

        Jag kunde tala med en massa killar som ÄR omskurna som inte skulle kunna tänka sig något annat, de känner sig inte stympade. De facto skulle de int förstå min fråga, vad är alternativet liksom? Och som dessutom är glada att de slapp eventuella komplikationer som de kunde få när det skulle läka ihop som äldre.

        Och min fråga kvarstår – om någon bekant till er skulle berätta att deras barn skulle opereras på grund av trång förhud, skulle ni då utbrista att NEJ, men stympade de honom? Är det inte samma ingrepp som sker, men plötsligt kallas man inte stympad?

        Och nu tror jag knappast att det är samma drivande krafter som bestämmer innehållet i undervisningen i skolan som tar beslut i dessa medicinska frågor, igen har vi den där nordiska arrogansen att ingen annan fattar, tur att vi gör det.

        • Feministnörden april 19, 2013 on 08:17 Svara

          Jag tycker att ditt resonemang haltar. Det är inte samma sak att låta operera ett barn pga ett medicinskt fel som förhudsförträngning och att operera ett helt friskt barn som inte har något fel på sin förhud. För mig är det inte resultatet, dvs själva ”stympningen” som är det centrala utan det faktum att ingreppet görs på friska barn som inte kan ge något medgivande. För mig är det att kränka barnets kroppsliga integritet. Jag könsstympar inte mina barn, jag tar inte hål i öronen på dem och jag tvingar dem inte att krama farmor/mormor om de inte vill. För mig är det att respektera deras kroppsliga integritet.

          • annika april 19, 2013 on 09:12

            Nu måste jag säga att jag inte försvarar omskärelse, utan jag försöker bara kanalisera min frustration när andra sätter etikett på mitt barn – ”könsstympad”. Jag säger inte att det är samma sak, men eftersom slutresultatet är detsamma så varför kallar ni då inte också andras barn för stympade? Att diskutera dessa frågor är väldigt svårt, för det går så djupt in i ens kulturarv, i detta fall min mans. Kanske min son kommer att välja att bryta detta arv? Jag kände att jag inte var rätt person att ta itu med det. Ett förbud mot omskärelse skulle leda till att ”hemmaomskärelserna” ökar, från USA kan man beställa kit där allt man behöver finns och har man det kan vem som helst göra det.

            Och så ännu ett bevis på att mitt resonemang haltar – jag har valt att inte döpa mitt barn, eftersom jag tycker att han ska få bestämma själv när han växer upp, trots att min religion är väldigt viktig för mig. Så ja, livet är inte svartvitt utan fullt av kompromisser, speciellt när man väljer att leva med någon från en annan kultur.

        • Fast det där är verkligen inte sant! I usa så omskärs bara HÄLFTEN av alla pojkar. Att man inte skulle bli accepterad eller passa in är ett jävla skitsnack.

          Könsstympning är det oavsett vem som utför det. Och ett övergrepp är det definitivt.

          • annika april 22, 2013 on 08:45

            Ingen har sagt att alla pojkar i USA omskärs, bara att det eventuellt skall rekommenderas år alla pojkar (och en rekommendation måste man ju inte följa). Tja, och skulle jag fråga min man som känner sin kultur bättre än vad du gör så skulle han tycka att man skulle bli accepterad och passa in är ett jävla skitsnack. Man har så olika åsikter om vad som är självklart.

  5. Sara april 19, 2013 on 00:45 Svara

    Jag tycker det är väldigt viktigt att lyfta fram kvinnlig könsstympning som om möjligt är ännu groteskare. Om ni inte har sett En Blomma I Afrikas Öken bör ni se den! Det är fruktansvärt! Den visar hur små flickor (2-3 år) får klitoris, inre och yttre blygdläppar bortskruna och ihopsydda med bara ett litet kisshål kvar. Sen när de gifts bort i 12-årsåldern ska mannen ta en kniv och sprätta upp hålet innan han tvingar sig in i henne. Det är fruktansvärt.

  6. Lipan april 19, 2013 on 07:36 Svara

    Men ja! Förbjud skiten snarast möjligt! Om man som myndig vill omskära sig så låt dom, och låt dom som inte har besvär betala det själva så klart.

    Varför i hela h-vete ska vi i Sverige tillåta detta?! Det är förbjudet på tjejer (vet att det skapar mer komplikationer) så förbjud det även för killar. Totalt nej till könsstympning från mig.

  7. Madde april 19, 2013 on 07:39 Svara

    Ja! Sen kan de som vill bli omskurna ta ett eget beslut när de är gamla nog, förslagsvis när de blir myndiga.

  8. Feministnörden april 19, 2013 on 08:21 Svara

    Ja, förbjud omskärelse på barn! Låt vuxna myndiga män bestämma själva om de vill omskära sig pga kultur eller religion eller hygien eller what ever. Att göra det på små barn är att kränka barnets kroppsliga integritet.

  9. Hanna E april 19, 2013 on 09:25 Svara

    Jag tycker inte heller att det ska vara tillåtet på småbarn som inte kan avgöra själva om det är vad de vill.
    Att sätt gränsen vid myndighetsåldern när det gäller icke-medicinska ingrepp tycker jag är en bra början.
    Jag skulle även vilja ha 18 år som en absolut gräns för alla ingrepp som inte har en medicinsk grund.

    För mig är det primära barnets rätt att bestämma över sin kropp så länge det inte är livshotande och då måste även barnet kunna förstå vad det innebär för dem. Fast jag är inte ens säker på att alla, eller ens många, 18-åringar skulle förstå det.

  10. EMma april 19, 2013 on 10:56 Svara

    Här får ni en mycket bra video från en tjej som har tagit reda på allt möjligt om omskärelse och beslutat att hon inte tänker göra det på hennes söner. Börja kolla vid 1.30 m
    http://www.youtube.com/watch?v=H4p9O3HSpaY

    • EMma april 19, 2013 on 10:58 Svara

      Man kan alltså få hjärnskador av detta ingrepp

  11. Vi hade diskussionen uppe på förra årets Rfsl-kongress, om Rfsl skulle arbeta mer för att förbjuda könsstympning av pojkar. Kongressen enades om att de inte skulle göra det än, men däremot fortsätta verka upplysande så att det successivt minskar ändå. Problemet är att som det ser ut nu, om omskärelse inte längre skulle få utföras på sjukhus, så skulle pojkar bli omskurna hemma istället, dvs. utan uppsikt av läkare. Detta innebär naturligtvis ÄNNU större risker.

    Men visst ska frågan belysas oftare, självklart tycker jag att det på sikt vore bra om all könsstympning förbjöds.

    • Suzanne Buchholtz april 19, 2013 on 18:26 Svara

      Fast argumentet håller inte anser jag. Ge förskolor anmälningsplikt och sätt dit föräldrar som inte kan styrka att deras barn behövt omskäras pga medicinska skäl. Att tillåta något som är fel bara för att folk ändå kommer att göra det håller inte.

      • annika april 22, 2013 on 08:41 Svara

        Tja, fast då kan man ju bara säga att begreppet utförts i ett annat land, där det är tillåtet. I min mans hemlans utförs det som rutin på bb innan man far hem från förlossningen. Ska man straffas fast man gjort det lagligt i ett annat land?

  12. EMma april 19, 2013 on 14:22 Svara

    Är inte era söner perfekta som dom är?! Varför ändra på nått som alla pojkar föds med. Som sagt, se gärna den videon jag länkade. Den är säker

  13. Suzanne Buchholtz april 19, 2013 on 18:23 Svara

    Min åsikt är att alla former av piercing, dvs öron, näs, navel, snippa bör göras efter att man blivit myndig! Samma sak ska givetvis gälla för skönhetsoperationer av alla dess slag oavsett om man vill ha stora tuttar för att känna sig som en i gänget eller en stympad snopp.

    Jag tror faktiskt inte att det är så lätt för någon som redan som barn blivit utsatt för könsstympning att säga att de hellre hade haft sitt kön naturligt. Klart det känns normalt om de haft så sedan de var små barn? Men oavsett skäl, om det är religion eller kultur eller vad som så är det aldrig okej att misshandla barn på det viset! För ja, att skära av en bit hud på någon utan medicinsk orsak kan jag inte se som något annat än misshandel.

  14. Anna april 19, 2013 on 19:16 Svara

    Tycker att även pojkar ska ha rätt till sin egen kropp och att det inte ska vara tillåtet med ingrepp i några barns kön, utom när det är medicinskt motiverat.
    Vill lyfta fram att _alla_ ingrepp i flickors kön räknas som könsstympning enligt svensk lag, även s.k. prickning där (oftast) clitoris sticks med t.e.x en nål så en bloddroppe uppträder. Detta ger få komplikationer eller besvär men är förbjudet enligt svensk lag. Det framförs ofta att kvinnlig könsstympning är värre än manlig, vilket alltså inte alltid är fallet. Det förekommer många olika varianter av stympning av kvinnor.
    Om jag förstått rätt försöker vi i Sverige idag att behandla förhudsförträngning på andra sätt än att ta bort förhuden. T.e.x genom att göra ett litet snitt så ‘öppningen’ blir större. Allt för att pojken ska få vara så intakt som möjligt.

  15. natalie april 20, 2013 on 19:46 Svara

    det här är väl inget att diskutera om?!
    jag var på WHO (world health organisation) i danmark förra månaden där en amerikansk man talade om hiv och aids.
    han menade på att män som är omskärda har mindre risk att sprida hivsjukdomen vidare. en äldre kvinna från ghana, ställde sig upp och berätta om hennes engagemang mot omskärelse, både för pojkar och flickor, och tyckte det var hemskt det han sa.
    guess what? dra förhuden tillbaka, använd tvål och vatten, torka, dra fram förbuden.

    om det finns någon som undrar fortfarande vart jag står säger jag klart och tydligt EMOT!!!!!!

    • Mamman i Gerdsmygen april 21, 2013 on 09:42 Svara

      *tummen upp*
      Om man i USA dessutom fokuserade mer på att se till att tonåringar använder kondom än att förespråka avhållsamhet så kanske man kommer ytterligare ett steg på vägen 🙂

  16. Sofie april 21, 2013 on 19:00 Svara

    Nu har jag inte läst igenom alla kommentarer så någon kan redan ha skrivit samma sak. Men vad jag tänkte på är de som inte gör det av religiösa skäl utan av ”renlighetsskäl”. Vad jag vet har det Dick inte blivit lika vanligt här som i exempelvis USA. Att bara göra detta till en religiös fråga anser jag är att både göra det för lätt för sig samt att ännu en gång beskylla religion för allt ont i världen (ja, lite överdrift men du förstår vart jag vill komma). Som gymnasielärare i religion är det sådant här som jag brottas med dagligen. Religion vs kultur, vad är vad? Samt att nyansera, nyansera, nyansera!

  17. Lisa - MondoCane april 21, 2013 on 23:20 Svara

    Jag tycker att det är vettigare att omskära av religiösa skäl, än det är av kulturella /typ hygieniska skäl. Som Sofie säger är det ju något som görs på rutin i staterna, även bland icke-religiösa, och då genomförs operationen utan bedövning efter vad jag sett (förhoppningsvis är det undantag snarare än regel, men har inte kollat upp närmre). Barbariskt. Vidrigt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

För att få de senaste uppdateringarna